Om os

Kudahls Køreskole er en passion

Benny Kudahl startede Kudahls Køreskole sidste år og gjorde dermed sin drøm til virkelighed. Han brænder for at lære fra sig og gør tingene på sin egen måde hele vejen igennem.

Kørekort nær Hadsund

Fra drøm til virkelighed
Benny har altid haft med biler at gøre som lastbilchauffør, i motorløb eller når han skruer i sine egne biler. Benny Kudahl havde længe drømt om at starte en køreskole og blev sidste år enig med sin familie om, at det var nu. Uddannelsen alene koster 100.000 uanset om du består eller ej, så det er ikke en lille risiko at løbe. Benny Kudahl er vild med biler, og det fællesskab man kan have om dem. Bilerne, Benny selv har bygget op fra bunden til motorsport, har givet ham en særlig tilgang til sikkerhed og køreteknik, som han flittigt anvender i undervisningen. Det er også grundighed og omhyggelighed, der kendetegner Benny og Kudahls Køreskole. Varme og humor spiller også en afgørende rolle, i den ånd bemærker Benny med et glimt i øjet: ”Det er vigtigt, at jeg kender bilerne fra bund til top. Problemet er så bare, at de bliver svære at sælge, det er jeg sikker på, at min kone Hanne kan snakke med om.”

Kom sikkert i mål

Familiens fællesskab
Familien er vigtig for Kudahls Køreskole, det er kun sjovt, hvis man er flere om det. I Bennys familie som i erhvervslivet er fællesskabet vigtigt for ham, Hanne og deres 4 sønner og to døtre. Den tanke har Benny taget med sig ind i køreskolen. På Kudahls Køreskole henter og bringer de eleverne efter først til mølle princippet. Benny Kudahl ved godt, hvor vigtigt det kan være for en familie, at den unge får kørekort og kan hjælpe sin familie i dagligdagen. Den offentlige transport er heller ikke fantastisk i landkommuner, og Benny er interesseret i, at eleverne er så friske som muligt. Derfor vil han godt være med til at få det til at hænge sammen – og så udnytter han selvfølgelig tiden i bilen til lige at gennemgå lidt pensum eller give eleven lidt ekstra køretid ”Man lærer at køre ved at gøre det. Det koster ikke mig noget” siger Benny Kudahl. Den tankegang er gennemgående for Benny Kudahl. Han vil vitterligt gerne hjælpe sine elever, økonomien handler bare om, at det hænger sammen ikke om at lave profit. ”Undervisningen på køreskolen drejer sig også om at løfte elevernes selvværd. Jeg var ikke selv så vild med skolen, så det er vigtigt for mig, at eleverne, hvad enten det er unge eller gen-erhververe, føler sig trygge og ikke bliver udstillet” siger Benny Kudahl med overbevisning i stemmen.

Kørekort i Skørping
Tag kørekort i velholdte biler i Skørping

Vi er sammen om det
Det er tydeligt at mærke på Benny Kudahl, at han brænder for sin drøm. Samtidigt har han også sin helt egen holdning til, hvordan det skal foregå. Når eleverne er til teoriprøve, venter han eller hans kone Hanne udenfor med lige så mange nerver som de unge. Mon der er en grund til det hedder Kudahls Køreskole og ikke Bennys Køreskole? I hvert fald er både Hanne også involveret i Kudahls Køreskole. For Benny er den unge ikke bare én i rækken men sin egen person. Undervisning, tilgang og forløbet tilpasses den unge i videst mulige omfang. ”Det handler ikke om økonomi. Et kørekort er en alvorlig ting, som gælder for livet. Måske tjener jeg ikke så meget som jeg kunne, men til gengæld kan jeg stå inde for Kudahl Køreskole.” betror Benny Kudahl.

Tanken bag det hele
På Kudahl Køreskole er holdene små. Der er 5-6 elever pr. hold, og det viser meget godt den tilgang Benny Kudahl har til sin køreskole. Undervisning indeholder mange facetter og omkring seks elever er det magiske tal for Benny.

Undervisning i teori er tungt og kedeligt, selv om Benny gør, hvad han kan for at holde eleverne i gang. Et af hans tricks er lige at servere en sodavand, slik, et stykke frugt eller popcorn, så kvikker eleverne op og kan holde til lidt mere. Størrelsen på holdet giver også eleverne en tryghed, der gør dem i stand til at turde svare, spørge og prøve. I lokalet ved siden af teorilokalet har Benny Kudahl en bil stående, så hans elever kan få syn for sagen. ”Teori kan ikke stå alene, den skal forbindes med virkeligheden for eleverne husker det. At gøre er at lære.” fortæller Benny Kudahl, og derfor forsøger han altid at få eleverne til at komme med egne eksempler eller at prøve det. ”God undervisning handler om at have fat i alle eleverne og gøre det så sjovt som muligt. Jeg er sikker på at min gengivelse af en gammel dame med rollator har fået en elev eller to til at vågne lidt op.” smiler Benny. På Kudahls Køreskole gør man tingene grundigt, derfor er Benny lige blevet færdig med at udvide sin stadig nye uddannelse til en såkaldt “særlig kørelærer”. Det betyder, at han må uddanne kørelærere. Sikkerhed og faglighed er grundbegreber for Benny Kudahl, og derfor er han fortsat også aktiv censor ved svendeprøven til chaufføruddannelsen. Kom sikkert i mål er et centralt begreb i Kudahls Køreskole og i livet i al almindelighed.

Kør sikkert og kom frem

Fremtiden
Benny Kudahl er meget sikker i stemmen, da han svarer på, om det er det hele værd? ”Ja jeg elsker at have Kudahls Køreskole. Det er ikke nok bare at gøre det. Det handler om at gøre det ordentligt. Måske opdager jeg senere, at jeg kan gøre noget på en anden måde eller bedre, og så ændrer jeg det. Ingen er uden fejl.” Benny har endnu en drøm for fremtiden, nemlig at den ene søn kan gå med i Kudahls Køreskole, så Benny i pensionsalderen kan arbejde lidt hist og her, for han tror ikke, at han vil trives uden at arbejde. Kudahls Køreskole er vist mere en livsstil end et firma for Benny og hans familie, og der er drøn på. ”Måske brænder jeg mit lys i begge ender, men det er bedre at have lys end mørke” slutter Benny Kudahl af.

Vores køreskole får dig sikkert ud på vejene

Kontakt os her:

Kudahls Køreskole